fbpx
Sociální sítě

Podnikání a sociální sítě

Vítám vás, jsem Lukáš Víšek, možná jste mě už zaregistrovali na Instagramu, kde mě můžete najít pod účtem @viseklukas nebo mým pracovním @lukaswebsite. Pokud budete mít jakékoliv dotazy nebo připomínky, můžete se ptám tam nebo zde prostřednictvím kontaktního formuláře nebo emailu.

A teď vzhůru ke čtení. Na začátku série věnované Instagramu a podnikání vám přiblížím palčivou otázku, proč věnovat pozornost sociálním sítím, respektive, proč je používat ve prospěch svého byznysu. Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď, neboť si musíte položit celou řadu dalších otázek, ze kterých vám ten pravý smysl vyplyne. Já to trochu zjednoduším a odpovím vám pomocí několika praktických důvodů, proč používat socky.

Jak už název napovídá, sociální síť je založená na určité komunitě lidí, společnosti, která je pomocí internetu propojená a umožňuje vám celou řadu interakcí s jinými uživateli. Můžete si psát na chatu, koukat na videa jiných lidí, shlédnout jejich obrázky, prostě cokoliv. Do toho všeho se na „socky“ přimíchaly firmy, které si všimly potenciálu a začaly ho naplno využívat.
Co je tedy výhodou oproti klasickému offline prostoru?

1. velká komunita

Každý den se na sítích pohybují miliony lidí (vztaženo k ČR), scrolují, dívají se na fotky, čtou popisky, čučí na videa a komunikují s jinými lidmi. Pro vás jako podnikatele je to obrovská masa lidí, ze které můžete „vyselektovat“ své cílové publikum a oslovit ho s konkrétními službami, produkty nebo články. Ovšem pozor, oslovit neznamená, že je automaticky zaujmete. Musíte vytvořit takový obsah, aby se pozastavili a věnovali vám pár sekund svého života. Nakolik ste byli úspěšní ve vašem snažení si můžete posléze zjistit pomocí analytických nástrojů. Nepředbíhejme ale.

2. možnost prezentovat firmu/osobu

Pokud máte rozmyšlenou strategii a připravený obsah (i o tom budu v jednom ze svých příspěvků mluvit) tak můžete začít řádit a servírovat svému publiku to, co očekává. Můžete mu prezentovat produkty, služby, značku, dění ve firmě, obyčejné příběhy, postup výroby, zkrátka cokoliv, co vás napadne. Svůj obsah můžete prezentovat 24 hodin denně, můžete být aktuální, spontánní a naplno využívat svou kreativitu a talent. Teď to hodně zjednoduším, ale s kvalitním obsahem můžete oslovit mraky lidí, nicméně nečekejte, že okamžitě začnou nakupovat. Chce to trpělivost, musíte dát lidem prostor a najevo, že o ně stojíte.

3. vyprávět svůj příběh

V předešlém odstavci jsem už nastínil příběhy, teď jejich problematiku trochu víc rozvedu. Kouzlem sociálních sítí, zejména pak Instagramu a Facebooku, je aktuálnost, kterou můžete dokonale zachytit pomocí tzv. Stories na IG a FB (i onich budu mluvit v samostatném příspěvku). Díky tomu můžete zákazníkům ukazovat momenty ze zákulisí, na čem pracujete, jak probíhá proces výroby daného produktu, prostě to, co vás spontánně napadne.

4. být v kontaktu s lidmi

Díky vaší aktivitě můžete být v neustálém kontaktu s lidmi, poskytovat jim podporu, rady, návody nebo jen komentovat to, co sami přidají. Těmito aktivitami budujete jejich důvěru, loajalitu a image značky. Díky oboustranné aktivitě vás pak může například Instagram upřednostňovat a ukazovat více lidem. Algoritmy nejdou oblbnout, můžete jim ale dát impuls k tomu, aby vám poskytly více prostoru.

5. cílené reklamy

Jednou z podstat sociálních sítí (zejména Facebooku) je také reklama. Např. skrze Business Manager můžete na Facebooku a Instagramu vést placené kampaně, přesně cílené na vaše publikum, s konkrétními účely a s velkým množstvím reklamních formátů.

6. měření

Síla Facebooku a Instagram je rovněž i v jejich analytických nástrojích. Mluvím především o Analytics od Facebook, které jsou rok od roku dokonalejší a můžou s přehledem konkurovat Google Analytics. Ze statistik můžete získávat cenné informace o složení a chování vašich zákazníků a dle toho pak optimalizovat či vytvářet nové kampaně a plánovat obsah. Zkrátka, měřit úspěch sociálních sítí byste měli i bez používání placených reklam, lecos se dozvíte.
Nyní trochu obecně. Sociální sítě mají mnoho výhod, nejen ty, co jsem zde uvedl a byla by škoda jich nevyužít. Potenciál je velký a můžete se mýlit pokud se vám zdá, že je nepotřebujete. Víte, co je nejhorší, když si řeknete?

K nám chodí hodně lidí a já žádnou reklamu nebo sociální sítě nepotřebuju.“

Pro vás to může být logický přístup, ale může se jednoho dne stát (modelová situace), že někdo si ve vaší blízkosti otevře podobný podnik, rozjede na sociálních sítích ukázkový přístup a rázem se situace změní a vám ujede vlak.

Rozmyslete si to, za zkoušku nic nedáte.

Sdílet

Komentáře

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leťme vzhůru